Dragii mei, va promiteam intr-o postare precedenta un articol cu informatii utile pentru parintii care au de recuperat pensia de intretinere din strainatate. Sunt sigura ca multi dintre voi s-au aflat sau se afla in aceasta situatie si nu stiu ce sa faca, la cine sa apeleze, unde sa gaseasca informatii utile pentru demararea acestei proceduri. Informatia poate parea pe alocuri tehnica, dar nu e cazul sa va speriati …

In primul rand, pentru a sti care sunt demersurile pe care trebuie sa le intreprindeti, trebuie sa vedem daca parintele in cauza locuieste intr-un stat membru UE sau intr-un stat non-membru UE.

a)    Daca parintele locuieste intr-un stat membru UE, procedura este guvernata de prevederile Regulamentului 4/2009 al Consiliului Uniunii Europene din data de 18.12.2008 privind obligatia de intretinere. Regulamentul, deci implicit procedura prevazuta de acesta, se aplica intre toate statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv Regatul Unit al Marii Britanii.

Potrivit acestui Regulament, hotararea pronuntata intr-un stat membru este recunoscuta in celalalt stat membru, fara a fi necesar sa se parcurga nicio procedura in acest sens (ne referim aici la faptul ca nu este necesara recunoasterea hotararii obtinuta in Romania in statul membru in care urmeaza a fi executata hotararea). De asemenea, daca hotararea este executorie in statul membru respectiv (Romania in cazul nostru), ea este executorie in oricare alt stat membru, fara a fi necesara parcurgerea unei proceduri speciale in acest sens. Fiind vorba de o hotarare judecatoreasca executorie de drept, inseamna ca autoritatea investita cu executarea hotararii in statul membru in care urmeaza a se face executarea pensiei de intretinere are competenta de a adopta orice masuri asiguratorii prevazute de legea statului membru de executare.

Altfel spus, daca sunt intrunite conditiile enuntate mai sus, hotararea judecatoreasca obtinuta in Romania poate fi pusa in executare direct in statul membru unde locuieste parintele debitor al pensiei de intretinere, fara nicio alta formalitate prealabila.

In ceea ce priveste documentele necesare demararii procedurii de executare a hotararii judecatoresti obtinute in Romania intr-un stat membru al Uniunii Europene, acestea sunt:

–        hotararea judecatoreasca – copie legalizata;

–        extrasul din hotararea judecatoreasca ce urmeaza a fi executata in statul membru – imbraca forma unui formular si este eliberat de catre instanta de judecata care a pronuntat hotararea;

–        un inscris/document care stabileste situatia restantelor si indica data la care a fost efectuat calculul;

–        traducerea extrasului/formularului in limba oficiala a statutului membru unde urmeaza a se face executarea (daca este cazul).

Toate aceste documente se transmit autoritatii/organului din statul membru UE investit cu atributii in vederea punerii in executare a hotararii judecatoresti obtinute in Romania (difera in functie de statul membru unde urmeaza a se executa hotararea judecatoreasca).

b)     Daca parintele locuieste intr-un stat nonmembru UE, procedura este guvernata de prevederile Conventiei de la New York din 1956, la care Romania este parte incepand cu anul 1991 (denumita in cele ce urmeaza Conventia).

In primul rand trebuie sa stiti ca Ministerul Justitiei este autoritatea romana competenta sa transmita actele solicitantilor in stratinatate si comunicarea raspunsurilor autoritatilor straine catre solicitantii din Romania (Ministerul Justitiei fiind desemnat prin legea de aderare la Conventie autoritate transmitatoare).

Potrivit Conventiei, in cazul in care debitorul isi are domiciliul intr-unul din statele parte la Conventie si daca se cunoaste domiciliul exact al celui obligat la plata pensiei de intretinere, Ministerul Justitiei, la solicitarea creditorului, poate transmite dosarul intocmit de creditor catre autoritatea competenta din statul in care locuieste debitorul obligatiei de intretinere.

Dosarul ce trebuie intocmit de creditor cuprinde documentele:cerere adresata institutiei intermediare din tara in care domiciliaza debitorul, in limba romana si tradusa in limba statului solicitat (nelegalizata);procura acordata institutiei intermediare din tara in care domiciliaza creditorul, in limba romana si tradusa (nelegalizata);copie legalizata a certificatului de casatorie si/sau a certificatului de nastere al copilului, insotita de o traducere in limba statului solicitat (traducerea nu trebuie legalizata);copie legalizata a sentintei civile sau a oricarui alt titlu de stabilire a pensiei (angajament, conventie), tradusa in limba statului solicitat;pentru persoanele majore, fara venituri, certificate de paupertate format din:declarative data in fata notarului cu privire la lipsa unui loc de munca si salariu sau certificat eliberat de Administratia Financiara pentru lipsa veniturilor impozabile;adeverinta de venituri lunare, talon pensie, tradusa in limba statului solicitat, nelegalizata;contul bancar;fotografii, precum si o cerere tip, o procura tip (acestea le gasiti pe site-ul www.just.ro, sectiunea informatii utile).

Toate documentele mentionate mai sus se transmit atat in limba romana, cat si in limba oficiala a statului solicitat. Actele originale se transamit in copie legalizata la notariat si traduse de catre un traducator autorizat. In ceea ce priveste cheltuielile ocazionate de aceasta procedura, acestea ar putea fi suportate de catre stat, prin formularea unei cereri de ajutor public judiciar in acest sens.

In speranta ca aceste informatii sunt utile pentru dvs., pe data viitoare cand va asteptam cu alte articole interesante si informatii utile, speram noi.